23948sdkhjf

Leasingindgreb lukker ikke bilimportørernes smuthul

Det lovforslag, der skal bremse leasingselskabers afgiftsfinte, virker formentlig ikke efter hensigten.
Regeringen har sat sig for at stoppe den metode, som leasingselskaberne bruger for at sikre sig stor rabat på registreringsafgiften på nye biler.

Men indgrebet får formentlig ikke den ventede effekt. Det fortæller Christian Brandt, der er direktør for brancheforeningen Finans & Leasing, til Jyllands-Posten.

Fremover er det tanken, at leasingbiler skal have genberegnet deres værdi og registreringsafgift efter fire måneder.

Christian Brandt forudser derfor, at medlemmerne af brancheforeningen som en konsekvens vil indføre meget korte leasingkontrakter på tre måneder.

- Og det skulle jo ikke gerne være afgifterne, der styrer leasingaftalerne - det skulle gerne være kundernes behov, siger han til avisen.

Christian Brandt opfordrer politikerne til at genoverveje indgrebet, men erkender, at det ikke er nemt at skrue et bedre løsningsforslag sammen.

Han har heller ikke selv noget bedre bud på en ny model på området.

Årsagen til, at leasingselskaberne i dag i mange tilfælde kan slippe for at betale registreringsafgift på bilen, er, at de får store rabatter, når de køber stort ind hos bilproducenterne.

Registreringsafgiften på en leasingbil beregnes ud fra indkøbsprisen. Men den genberegnes, når leasingaftalen udløber - denne gang ud fra markedsprisen.

Det vil ofte betyde, at selskabet har ret til at få refunderet registreringsafgiften.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) holder ferie og derfor er det ikke lykkedes Jyllands-Posten at få en kommentar fra ham.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144